Menu 

Perpustakaan UITM Malaysia Perluas Kemitraan dengan Unissula

Wednesday, June 7th, 2023 | Dilihat : 58 kali

(7) UITM

Perpustakaan Unissula perkuat kerjasama internasional. Hal itu dilakukan dalam upaya meningkatkan kerjasama dan pertukaran pengetahuan antar perpustakaan. Kerjasama terbaru yang dijalin perpustakaan Unissula yakni dengan Universiti Teknologi MARA (UiTM) Malaysia Cabang Terengganu.

Wakil Kepala Pustakawan UiTM Shahrol Nizam Bin Johol didampingi wakil deputi senior bagian administrasi, Azizan Azid mengunjungi Perpustakaan Unissula pada (6/6/2023).

Mereka disambut kepala Perpustakaan UnissulaDr M Jafar Shodiq MSi. Shahrol Nizam berbagi pengalaman tentang sistem informasi perpustakaan yang diterapkan di UiTM Malaysia. Sementara Jafr Shodiq memaparkan praktik terbaik yang dilakukan oleh Perpustakaan Unissula.

Shahrul Nizam menyatakan kesediaanya menerima kerjasama terkait kajian literasi peradaban Islam kawasan ASEAN. Selain itu juga adanya pertukaran staf serta sepakat untuk menjalin kerjasama lebih lanjut dalam pengembangan perpustakaan, penelitian, dan pertukaran informasi.

Dengan adanya kerjasama ini, kedua institusi akan saling mendukung dan berkembang bersama dalam bidang perpustakaan. Sementara itu Jafar Shodiq mengatakan harapannya bisa melakukan kunjungan balik ke Perpustakaan UiTM. Hal tersebut penting untuk menjalin kerjasama dalam bidang perpustakaan khususnya dalam pengembangan koleksi peradaban Islam kawasan ASEAN.

Related News